schoolbezoek

schoolbezoek

Ontdek prehistorische archeologie met jouw klas

Wat maakt de grot Scladina zo uniek ?

Het is de enige prehistorische opgravingssite in België die toegankelijk is voor het publiek! Dat betekent dat de leerlingen een archeoloog aan het werk zien tijdens hun bezoek !

De leerlingen ontdekken natuurlijk de prehistorie en verwerven kennis die gelinkt is aan hun lessen in de praktijk. Maar bovendien zullen ze ook begrijpen hoe de kennis over de prehistorie opgebouwd is: op basis van welke gegevens kunnen we dit ver verleden reconstrueren? Hoe moet je overblijfselen interpreteren als het slechts fragmenten zijn uit de prehistorie? En tenslotte… van waar komt alle informatie die tijdens de lessen gegeven wordt ?

De leerlingen ontdekken zo de concrete toepassing van wetenschappen en wiskunde in de praktijk van het beroep als archeoloog. Een bezoek aan Scladina zal daarom zowel geschiedenislessen als wiskunde- en wetenschapslessen weerspiegelen.

Het bezoek is opgebouwd rond onderzoeksvragen en logisch redeneren waardoor leerlingen al doende hun kennis construeren.

 

Passend bij de lessen

  • Geschiedenis
  • Wetenschappen
  • Wiskunde
  • Aardrijkskunde

Actieve opbouw van kennis door logisch redeneren !

Grotte Scladina

Activiteiten

Meerdere activiteiten maken het bezoek aan de grot compleet. Met de module van 3 uur (grot + 2 animaties) vul je een halve dag in Scladina (voor- of namiddag). Dit is de bezoekformule die we aanraden. Het is ook mogelijk om een hele dag door te brengen in Scladina (grot + 3 animaties) met een programma van 2 uur in de voormiddag en 2 uur in de namiddag (met ongeveer een uur middagpauze).

Momenteel kan je als leerkracht kiezen tussen de volgende activiteiten:

  • Initiatie paleontologie: de leerlingen krijgen prehistorische vondsten (tanden en botten) uit de opgraving van Scladina in hun handen. Enerzijds is het een unieke kans om voorwerpen aan te raken die gewoonlijk in gesloten vitrines in musea te zien zijn. Anderzijds leren ze diersoorten identificeren door hun dieet te herkennen. Het is door logica en zorgvuldige observatie dat de leerlingen junior paleontologen worden!

  • Prehistorische jacht: is er een betere manier om de prehistorische mens te begrijpen dan in zijn huid te kruipen? De leerlingen kunnen verschillende prehistorische wapens uitproberen (speer, speerdrijver, werpstok) en zo hun evolutie te begrijpen. Elk wapen heeft zijn voordelen: door het zelf te testen realiseren de leerlingen al snel hoe uniek ze zijn en hoe ze aangepast zijn aan hun specifieke omgevingen! Een heel erg leuke workshop.

  • Mythen en geloof: de mens onderscheidt zich van dieren door zijn angst voor het hiernamaals, door zijn geloof. Hoe kunnen we het mystieke gedrag van de mens uit het verleden begrijpen? In groepjes gaan de leerlingen een eigen dier-totem creëren en dit op hun arm of gezicht schilderen (pigment verbrijzelen, bindmiddel gebruiken). Ze zullen begrijpen dat de mensen vroeger dezelfde zorgen hadden als wij maar ook nog heel nauw verbonden waren met de natuur. Kunnen we vanaf dat moment ook een sjamanistisch geloof inbeelden in verbinding met de natuur? Het is een zeer ludieke en artistieke workshop over picturale realisaties. Met middelbare scholieren biedt het ook de gelegenheid tot debat en uitwisseling van ideeën…

 

Een bezoek aan het museum is ook combineerbaar met een bezoek aan de grot voor een dagje 100% prehistorie.

Op het programma

Bezoek aan de grot Scladina

Bij elk bezoek hoort uiteraard een bezoek aan de grot en de opgraving. Tijdens dit uur leren de leerlingen eerst de omgeving observeren (hoe wordt een grot gevormd, de inplanting in het landschap, de werking van water op de rots, vorming van stalagmieten,…). Omdat neanderthalers in Scladina passeerden volgt daarna de gelegenheid om (opnieuw) te leren wie deze voorouders waren en hoe ze leefden: wat kwamen ze in Sclayn doen en welke sporen hebben ze ons nagelaten?

Tenslotte vormen alle archeologische sporen een echte schat. Dit is enerzijds de gelegenheid om leerlingen bewust te maken van behoud van erfgoed maar ook puur praktisch om hen te tonen hoe archeologen te werk gaan bij hun dagelijkse opgravingen. Zonder een zorgvuldige methodologie vormt een opgraving een vernietiging van dit rijke erfgoed: hoe kan de toepassing van wiskunde en wetenschappen ons helpen om alle geheimen van de gevonden artefacten onthullen?

Grotte Scladina
Grotte Scladina

Praktische informatie

De activiteiten zijn geschikt voor leerlingen van het 4de, 5de en 6de leerjaar en het 1ste en 2de middelbaar. Contacteer ons gerust als je een specifieke vraag hebt met betrekking tot jouw les. De educatieve dienst luistert graag naar jouw verwachtingen en probeert ze te beantwoorden.

Het archeologisch centrum van de grot Scladina beschikt over alle gebruikelijke voorzieningen zoals een parkeerplaats voor bussen, een polyvalente ruimte met multimedia en een refter met 50 plaatsen.

De grot Scladina en zijn archeologisch centrum zijn het hele jaar door toegankelijk mits reservatie (jaarlijkse sluiting van 15 december tot 15 januari). Een groep bestaat uit maximum 25 personen (+ 2 begeleiders gratis)

  • Programma van 1u30: 4€/leerling  (bezoek grot)
  • Programma van 2u30: 6€/leerling  (bezoek grot + 1 activiteit)
  • Programma van 3u30: 8€/leerling  (bezoek grot + 2 activiteiten)
  • Programma van 4u30: 10€/leerling  (bezoek grot + 3 activiteiten)
  • Combinatie volledige dag (het museum + de grot ): 7€/leerling

Contacteer ons via mail om te reserveren: animation@ema.museum

 

Notre site utilise des cookies. En cliquant sur "Accepter" vous nous autorisez à déposer un cookie à des fins de mesure d'audience. Plus d'information

Les paramètres des cookies sur ce site sont définis sur « accepter les cookies » pour vous offrir la meilleure expérience de navigation possible. Si vous continuez à utiliser ce site sans changer vos paramètres de cookies ou si vous cliquez sur "Accepter" ci-dessous, vous consentez à cela.

Fermer